10 sep. 2014

En sida av mig och min förklaring

Här är min förklaring.

Några säljs, någon blir kvar men resten kommer få leva ett gott liv och sedan hamna i frysen, en form av självförsörjning liknande en bonde med köttdjur. Ger hellre mina barn mat som jag vet har haft det bra och där jag vet att alla punkter såsom uppväxt, hantering och avlivning sker på ett korrekt sätt. Där hela djuret tas tillvara på, då kött går till oss, hunden får skrovet och skinnen tas tillvara på. Ett hantverk som i historien varit en livsnödvändighet och som jag vill föra vidare.

Detta är mitt strå i stacken för att försöka få folk att förstå vikten av vilket kött man väljer i butik och att även de köttet var ett liv, varför inte då välja ett djur/kött som haft det bra? Att köpa importerat fläskkött för att prislappen säger ja är i slutändan NEJ! Billigt kött är mer regel än undantag ett djur som inte fått leva ett naturligt och bra liv, där värdet av djuret försvunnit enbart för våra plånböcker säger att det är ja.

Mina kaniner har det precis lika bra som vilken sällskapskanin som helst, mitt äldsta barn hjälper mig med utfodring och hantering och jag vill att hon ska veta att alla djur har sitt värde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar