27 mars 2014

Biholk
http://www.wildlifegarden.se/special-nests/biholk/biholk-gul.html
I sommar tänker jag slå ett slag för våra vilda bin och humlor, beståndet sjunker och våra tama bin (honungsbiet) är känslig och fallit hårt för sjukdomar de senaste åren. Forskning visar även att de vilda arterna pollinerar betydligt mer effektivt än den tama. Jag tänker spika upp både biholkar och humleholkar.

Man behöver självklart inte köpa färdiga holkar utan man kan med fördel göra egna genom att borra olika hål i större träbitar.

Jag vet att man inte kan rädda allt här i världen men om jag kan med såna enkla medel göra lite skillnad så är det värt det.

Ska bli väldigt intressant att se hur detta spektakel kommer att urarta sig.


Mitt mål med trädgården är inte att den bara ska vara vacker och ge en glädje och ro utan jag har börjat titta mer och mer på hur ätbara trädgårdar ser ut. Med rubriker från höger och vänster, i stor och liten text om all besprutning av våra allra vanligaste grödor och frukter, såväl svenska som utländska så vill jag bestämt avstå från det. Bara tanken om hur många olika besprutningar det är just nu i ens kylskåp är rätt skrämmande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar