21 feb. 2011

Läs detta och gör skillnad.

Det verkar svårt att undvika bloggen nu när jag ändå har sagt att jag ska låta den vila, men som jag en gång blev kallad "dubbelmoralen Bella" så skriver jag ett inlägg till och detta inlägg kommer att handla om kycklingindustrin.

Jag har inte ätit kyckling på över ett år, dels för att jag inte vet hur djuren har haft det och dels för att jag inte vill stödja denna industri. Det finns andra alternativ än att köpa en kyckling och äta den. Jag har försökt att äta kyckling två gånger sen dess, ena gången tyckte jag det var hemskt och den andra gången riktigt gott. Men ännu en gång har jag blivit övertygad om att ge blanka fan i att äta kyckling. Men för folk som inte är medveten eller som bara skiter i allt som har med empati att göra så kan det vara svårt att förstå varför man väljer att inte äta en viss råvara.

Jag rekommenderar er av hela mitt hjärta att se dokumentären då Jamie Oliver granskar kycklingindustrin, nog för att det är under brittiska mått sett med djurhållningen men att få en inblick i hur dessa djur lever sina extremt korta liv är nyttigt, många säger nog att de inte vågar se den för att inse hur kycklingarnas miljöer och förhållanden ser ut, men varför blunda för det faktum att detta sker även här i Sverige och att vi må ha kommit långt, men vi är fortfarande inte framme. Denna dokumentär visar gång på gång hur viktigt det är att vi som konsumenter gör bra val då vi köper våra råvaror för att kunna ge råvaran ett bättre liv innan vi äter det.

Jag har erfarenhet av att precis som Jane i dokumentären ha hönor som kommer från dessa stallar och som togs därifrån just innan slakten, det var ingen vacker syn och hönorna var i dåligt skick.

Som många av er nog redan vet så har jag och min familj hönor hemma, att äta "hemma-ägg" är ett privilegium som många inte får chansen till, men jag rekommenderar det. Till sommaren kommer många nya kycklingar att kläckas av rasen Hedemora och några kommer att flytta med mig till Svalbo, även min familj ska få några fler. Den dagen jag äter kyckling så ska det vara från mina egna och som jag vet har haft ett bra liv med allt som hör till.

I detta inlägg vill jag också tacka P som har ett gediget höns-intresse och som låter mig få köpa avelsägg och hönor av henne och som besvarar alla mina konstiga och knasiga frågor. Tack.

1 kommentar:

  1. Du är så välkommen med alla frågor, fast den om kalkonerna har jag inte hittat ngt svar på, ja att äta sina egna djur, de är ju sunt tycker jag, men attans va sega dom är, fråga mig jag vet, men gryta är de inget fel på. För att de ska bli så möra som köpekyckling så måste man nog spruta i dem vatten och dessutom så måste dom vara betydligt yngre än 6-mån. Men man lär sig.Ha en bra dag/P

    SvaraRadera